Om te bellen middels VoIP heb je geen speciale hardware nodig. Je met een computer, internetaansluiting en headset al aan de slag. De meest bekende en gebruikte applicatie is Skype.

Ook op mobiel gebied zijn er intussen veel VoIP-oplossingen beschikbaar gekomen in de vorm van apps. Bekende clients zijn Viber, iCall, Truphone en iSkoot. Een groot voordeel van dergelijke applicaties is dat je via WiFi kunt bellen en sms’en en daarmee je dure telefoonabonnement ontlast.

Toch moet je opletten, want het nadeel van het analoge netwerk is tevens ook een voordeel. Het is moeilijker te hacken. De meeste gebruikers maken zich hier niet druk over. Zij willen vooral goedkoop kunnen bellen. Bedrijven hebben vaak een intelligentere oplossing in de vorm van een VoIP telefooncentrale. Het is niet eenvoudig om deze te selecteren. Ga je bij een grote organisatie terecht dan ben je slechts een nummer in geval van een storing. Deze kun je vaak pas aanmelden nadat je al heel lang in een wachtrij hebt ‘gehangen’.