Vandaag de dag is het vrijwel voor iedereen bekend dat vitaminen van enorm groot belang zijn voor ons dagelijks functioneren en voor een gezond lichaam. De meeste mensen eten voldoende en vaak variërend om zodoende alle vitaminen binnen te krijgen. Echter zijn er bepaalde vitaminen die men vandaag de dag toch te weinig binnen krijgt, ondanks hun variërende en voedingsrijke eetgewoonten.

Al eet men nog zo gezond en evenwichtig, de kans dat hij of zij te weinig vitamine d binnen krijgt is aanzienlijk hoog. Dit komt namelijk door het feit dat wij als mensen het grootste gedeelte van onze voorraad aan vitamine d binnenkrijgen dankzij de zon. Zo wordt namelijk tweederde van de vitamine d in ons lichaam aangemaakt dankzij de invloed van het zonlicht. De hoeveelheid vitamine d die per persoon wordt aangemaakt (door invloed van zonlicht), is afhankelijk van drie factoren. Deze drie factoren zijn leeftijd, seizoen en huidskleur. Zo maakt een oudere huid minder vitamine d aan dan een jongere huid en dit is hetzelfde geval voor mensen met een donkere huidskleur. Voor mensen met een lichte huidskleur zijn alleen de zonnestralen van maart t/m oktober intensief genoeg (tenminste hier in Nederland dan). Voor de productie van vitamine d is het wel belangrijk dat u zich ook echt buiten bevindt en niet binnen achter een raam. Het glas houdt namelijk de UV-stralen nodig die juist nodig zijn om vitamine d in ons lichaam aan te maken.

Een andere vitamine die van groot belang is voor het lichaam is vitamine b12. Deze vitamine komt alleen voor in dierlijke producten zoals vlees, vis, melk en zuivel. Indien men te weinig vitamine b12 binnen krijgt, dan neemt de bloedwaarde af. Dit resulteert uiteindelijk in een tekort aan vitamine b12 en dit tekort kan uiteindelijk weer resulteren in een vorm van bloedarmoede. Ook kan een tekort aan vitamine b12 het zenuwstelsel, het geheugen en het denkvermogen aantasten.

http://www.topvitamins.nl