Sanja Hamelink
Image default
Bedrijven

Aankomen met weight gainers

Veel mensen weten niet wat een weight gainer is. Het lijkt om een eiwitshake, wat de meeste mensen al wat bekender in de oren klinkt. Een weight gainer is een calorierijke shake. Mensen die deze shakes gebruiken hebben als doel hun gewicht te verhogen en in het bijzonder hun spiermassa te vergroten. Wanneer je kijkt naar de ingrediënten van weight gainers, dan zitten hier voornamelijk koolhydraten in, maar ook een aantal toegevoegde vitamines en mineralen. Zo’n koolhydraatrijke shake bevat maar weinig vetten. Wanneer je een weight gainer shake drinkt, levert dit je zo’n 700 tot 1500 calorieën op.

De voordelen van weight gainers

Sporters nemen een weight gainer om verschillende redenen. De eerste en voornaamste reden zijn de vele calorieën die je met een shake in een keer binnenkrijgt. Soms bevat een shake al de helft van de calorieën die je nodig hebt op een dag! De gemiddelde voedingsbehoefte van mannen is namelijk 2500 kcal per dag. Dat betekent dat je met 1 weight gainer shake al op de helft van je dagelijkse voedingsbehoefte zit. Voor vrouwen is de gemiddelde voedingsbehoefte 2000 kcal per dag. Natuurlijk zijn dit maar gemiddelden. Probeer je aan te komen dan kunnen weight gainers je ook een stapje verder helpen.

Veel sporters hebben als doel gespierder te worden en laat een weight gainer nu net de ideale samenstelling hebben voor spiermassa. De voornaamste samenstelling van deze shakes zijn koolhydraten en eiwitten. Koolhydraten zijn een energiebron tijdens de training en om het herstel te stimuleren. Eiwitten helpen bij het herstel en de opbouw van de spieren.

Weight gainers zijn niet alleen voorzien van veel calorieën, maar zijn ook vaak voorzien van creatine en L-glutamine. Creatine komt van nature in de spiercellen voor. Het helpt je kracht te vergroten, trainingsprestaties te verbeteren en spieren op te bouwen. L-glutamine is het meest voorkomende aminozuur in het loef en in de spiercellen. De belangrijkste voordelen van L-glutamine voor sporters zijn: minder vermoeidheid, krachtverlies tegengaan en het verminderen van spierpijn.

De nadelen van weight gainers

Weight gainers brengen niet alleen maar voordelen met zich mee. Zo kan het zijn dat je door het toepassen van een weight gainer meer vet krijgt. Een ander nadeel is dat niet alle mensen even goed reageren op koolhydraten, aangezien weight gainers zeer rijk zijn aan koolhydraten zijn, kan dit problemen veroorzaken. Zoals eerder gezegd bevat een weight gainer ook creatine. Als dit samen met cafeïne wordt ingenomen, kan dit zorgen voor uitdroging. Los van elkaar brengt dit geen problemen met zich mee.

Lees ook: Alles over Dorentina en Kosso de artiest

https://kossonutrition.nl/product/beest-worden-weight-gainer/